Tapaus1: Loogisen hierarkian löytäminen

Tapauksen aineistona ja virikkeenä oli esimerkki Platonin ideaopista, Aristoteleen logiikasta ja lainaus Ola Larsmon esseestä ”The Animals that belong to the emperor. Three issues on the Library of Babel”. Lisäksi viitteitä siitä että aihealuetta (hierarkia, ylä/alakäsitteet, luokittelu) voidaan liittää Java-ohjelmointiin.

Ryhmä päätyi (liian hiljaiseksi ja yksilölliseksi havaitun) stormaamisen jälkeen seuraaviin osakokonaisuuksiin (jotka koettiin kuitenkin hieman liian laajoiksi) Olen yksinkertaistanut nämä kokonaisuudet seuraavasti:

Keinot (miten/millä luokitellaan)
Tavoite (miksiluokitellaan, mihin sillä pyritään)
Ongelmat (mitä ongelmia syntyy luokittelemisestä)

”Loogisen hierarkian löytäminen” päätettiin sitoa (assarien kehoituksesta) myös Javaan. Oppimistavoitteiksi asetimme lopulta seuraavat:

1 Selvittää valmiina olevia luokittelun keinoja

a) Platonin ideaoppi
b) systematiikka
c) muut luokittelun keinot

2 Luokittelun ongelmat

a) yleiset
b) kulttuuriset

3 Luokittelun tavoitteet

+ tilanne jossa luokittelua ei ole

4 Ohjelmointi/Java

a) luokat ja oliot
b) periytyminen javassa

4-aiheen sisällä jako tehtiin siten että asiaa pohtii henkilöpari joista toisella on jo valmis käsitys aiheesta ja toisella ei ole mitään tietoa. Tällöin parin työskentely olisi hedelmällisempää asiaan perehtymättömien kannalta. Muut aiheet jaettiin vapaaehtoisemmin.

5 thoughts on “Tapaus1: Loogisen hierarkian löytäminen

  1. Btw. kuka kattookin Platonista juttua, törmää varmaan tähän asiaan. Suomenkielisestä Wikipediasta:

    ”Ajatus luokan ja olion suhteesta pohjautuu Platonin ideaoppiin. Olio vastaa Platonin aistimaailman jäljitelmää. Luokka eli idea antaa rakennusohjeet olion muodostamiselle: se määrittelee olion rakenteen ja käyttäytymisen. Havainnollistava esimerkki on piparkakkumuotti: luokka on kuin metallinen piparimuotti, jolla tehdään taikinasta pipari-olioita. Kukin pipari on erilainen, vaikka kaikissa käytettiin samaa mallia. Esimerkissä huomataan myös luokan rooli: vaikka luokka-piparimuotilla on mahdollista tehdä pipareita, ei luokka kuitenkaan itse ole syötävä pipari, vaan pelkkä mallina toimiva muotti. ”

    • Sama vertaus esiintyy ”Java-ohjelmointi” -kirjan luvussa 5.1, jossa kerrotaan peruskäsitteitä. Aistin samaa alkulähdettä.

      • Joo törmäsin samaan juttuun ku luin kyseistä kalakirjaa. Pitää yrittää kaivaa tietoa omasta aiheesta, nopeella googlailulla ei löytyny oikee mitää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s