Ohjelmointi 2

Toinen ohjelmointikierros koitti ensimmäisen kierroksen jälkeen ja nopeasti koittikin. Ennen kuin oli ehtinyt sisäistää ensimmäisenkään kierroksen asioita oli otettava käyttöön liuta uusia Javan ominaisuuksia ja suunniteltava kompleksisia loogisia rakenteita. Tehtävä oli tuntui haastavalta ja välillä hyvin hajottavaltakin, mutta lopulta siitä selvittiin.

Toinen ohjelmointikierros erosi ensimmäisestä kierroksesta tehtävän haastavuuden lisäksi ajankäytöllisissä asioissa. Nyt kuvaan nousivat luotujen luokkien testaukset ja niistä seuranneet virheiden etsinnät. Omalla kohdallani virhettä etsittiin Sektoritestissä monta tuntia Sektori-luokasta kunnes vihdoin huomattiin, että isoin virhe olikin Karttaruudussa. Tätä ennen oltiin kuitenkin ehditty korjata monta virhettä Sektoristakin. Monen tunnin kuluminen yhden luokan koodin korjaamiseen tuli itselleni yllätyksenä, johon en ollut ymmärtänyt varautua, ja tästä johtuen opinkin Studio 1:stä selviytymisen kannalta elintärkeän asian: kierrosta ei koodata yhdessä päivässä.

Kierroksessa palkitsevaa oli omien logiikoiden laatiminen. Varsinkin sitten kun ne toimivat. Aluksi metodin logiikan kehittäminen vaikutti saavuttamattomalta määränpäältä. Tähän oli kaksi syytä. Ensinnäkin tilani perjantaina oli melko mielenkiintoinen. Olin jännittänyt tulevan päivän koitosta ja nukkunut huonosti, ruokailuista oli monta tuntia ja koodia oli tullut tuijotettua liian monta tuntia putkeen ilman happihyppelyä. Toisaalta logiikkaa on vaikea hahmottaa selittämättä sitä itselleen toisin sanoin. Tämän tajuaminen oli koodini syntymisen kannalta ensiluokkaisen tärkeää havaita. Näin ollen ennen kuin edes yritin luoda Eclipseen riviä toisen perään koodia otin lyijykynän ja paperia ja aloin hahmotella metodin ehtoja ranskalaisin viivoin.

Kierroksen lopun generoinnin laatiminen ja testaaminen oli ehdottomasti koko kierroksen hauskin vaihe. Oli virkistävää katsella maastotyyppien syntymistä maailmaan väreinä monen tunnin tekstin tuijottamisen jälkeen, ja oli hienoa huomata, että syntyvän maailman logiikkaa vastasi sitä, mitä oli paperilla luonnostellut.

Toinen kierros oli opettavaisempi kuin ensimmäinen kierros kuten odottaa saattoi. Oli kuitenkin hyvä, että nollaharkka ja ensimmäinen kierros olivat pohjana. Muuten mistään ei olisi tullut mitään. Koodaamista auttoi myös itseä taitavampien kurssitovereiden tuki. Kaksi päätä oli todellakin enemmän kuin yksi. Parhaiten löysi omat virheet ja koodin tai logiikan puutteet, kun oli kaveri kyseenalaistamassa omia ratkaisuja ja esittämässä kysymyksiä rivi riviltä. Projektia varten pitää kyllä hankkia kumiankka.

One thought on “Ohjelmointi 2

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s